رابط کاربری ئو تجربه کاربری در اپلیکیشن

دوشنبه 24 آذر 1399
9:17
حامد

UI و UX را باهم غلط نگیرید

گرچه UI و UX در طراحی اپلیکیشن بعدها اکثری همپوشانی دارا هستند، ولی وظایف متفاوتی دارا هستند. در حالی که UX با ارایه اپ ‌های کاربردی مناسب و یک تجربه خوشایند برای یوزرها، سطح رضایت آن­ها را ارتقاء می­دهد، UI ظواهر اپلیکیشن و کوشش بصری آن را تعریف و تمجید می­نماید (موردها انیمیشنی و …)

مرحله 1: تولید راهنمای مدل

تا به حالا اپلیکیشن ‌ای چشم‌اید که از 10 رنگ دکمه متعدد، 5 گرادینت متفاوت و 20 فونت متعدد استعمال نماید؟ ما هم ندیده ‌­ایم. دلیلش این میباشد نرم‌افزار‌ هایی که ما هر روزه استعمال می ‌کنیم، طراحانی دارا‌هستند که مطلع میباشند که می ‌توانند از این تله معمول، فقط با داشتن یک راهنمای مدل، اجتناب نمایند.

راهنماهای مدل، بلوک تولیدکننده رابط برنامه شما می باشند. آن ‌ها مشابه به پالت رنگ برای یک نقاش می‌باشند. به آن­ها تحت عنوان تیم‌ ای از المان­‌ ها، فونت ‌­ها، رنگ‌ ها و آیکون‌­ هایی نگاه نمائید که می ‌توانید هنگام ساخت‌و‌ساز رابط کاربری خویش از در بین آن­‌ ها گزینش فرمایید، نوعی سیستم کوچک پباده سازی.

امتیاز دیگری که دارا هستند این میباشد که، می ‌توانند تحت عنوان راهنما برای بسط‌ دهندگان برای کد گذاری و اجرای رابط نرم افزار کار نمایند.

مرحله 2: ایجاد طرح رندرشده

این مرحله بسیار معمولی میباشد. اساسا می بایست مجموع المان ­‌ها را از راهنمای مدل خویش گرفته و آن ‌ها را روی وایرفریم بیندازید (خب شاید پرتاب کردن مایحتاج نباشد، آن ­‌ها را به آرامی روی وایرفریم پیاده فرمایید).

اگرچه بسیار اصلی میباشد که به راهنمای مدل خویش پایبند باشید، ولی برای آپ دیت نگه داشتن راهنمای سبکتان، از تغییر‌و تحول چیزها نترسید. راهنمای مدل می بایست یک قسمت زنده باشد که با تغییرات شاخصه ‌­های نرم افزار، تغییر‌و تحول نماید.

مرحله 3: تنظیم یک طرح رندرشده قابل کلیک

بعداز رندر همگی صفحه ها، به مثال اول خویش بازگشته و مجدد آن را تست فرمایید. این قسمتی میباشد که نیاز میباشد بارها آزمایش نمایید، زیرا هرگونه تغییر و تحول بالاتر از این مرحله به صورت دیده ‌گیری گران ‌خیس می ‌گردد.

چندین نکته:

به زیبایی آن دقت نمائید

می‌ دانم که گفتیم خصوصیت ‌های کارآمد و همت صحیح خوب میباشد. این چیزی میباشد که تمامی راهنمایی می‌ نمایند و نسبتاًً اغراق‌آمیز میباشد. البته مدت آن میباشد که بر روی نصیب زیبایی‌شناسی تمرکز نمائید. می ‌توانید یک گام بالاتر رفته و از یه خرده برنامه خردسالان و چیزهای کوچکی که ممکن میباشد نرم‌افزار شمارا از سایر متمایز نماید، به کار گیری فرمائید.

جدیدترین ایده‌­ های UI را دنبال کرده و از آن ‌ها استعمال نمائید

در وقتی که همگی می­‌ گویند ” بیرون از چارچوب” تصور کنید، ما می ‌گوییم در‌حالتی که شما بتوانید یک چارچوب خوب صحیح نمائید، بسیار خوب میباشد که در باطن آن قرار بگیرید.

انجام آزمایش بتا

پس از انجام آنچه تا به امروز گفته شد، می­توانید از تنی چند از یوزرها احتمالی یاری بگیرید. این عمل دیدگاهی درمورد طرز فعالیت و ظواهر نرم افزار ­‌تان به شما می ‌دهد و شمارا از هر سیرتکامل تغییر و تحول بزرگی که مورد نیاز میباشد پیش از گسترش انجام دهید، باخبر می­نماید.

تحویل طرح به قسمت بسط

خب شما مقداری کارایی کردید و مبنا نرم‌افزار خویش را معین کردید. عالی میباشد. حال صرفا آن را به توسعه و گسترش‌­دهنده ارسال فرمایید، 12 هفته حوصله فرمائید و دیگر فعالیت مجموع گردیده، شادباش!

جوک کردم، درواقع مرحله بعدی یکی مشقت بار‌ ترین فرایند به صورت کلی پباده سازی برنامه و فرایند توسعه و گسترش میباشد. مرحله تحویل طرح به توسعه و گسترش­‌ دهنده.

تحویل طرح مستلزم رابطه مداوم از مرحله اولیه پروژه، فی مابین طراحان و توسعه و گسترش دهنده میباشد. فقدان این ارتباط سبب به سردرگمی و تولید ریسک می ‌گردد، دو چیزی که به طبع نمی ‌خواهید در غایت در کیفیت کالا شما ضعف تولید نمایند.

بدین ترتیب چه‌گونه از همیاری مطلوب دربین طراحان و توسعه و گسترش دهندگان اطمینان نتیجه ها نمائید؟

این پروسه را دنبال نمایید:

مرحله 1: پباده سازی منظم فولدر­‌ ها

صفحه ها، لایه‌­ ها و آرت­بوردها را تروتمیز نگه داشته و به صحت نامگذاری فرمائید. نامگذاری صفحه های می بایست به صورت طبیعی کارایی آن­‌ ها را تعریف‌و‌تمجید نماید. به این ترتیب برای فولدر ‌ها یا این که صفحاتی که دارید، به سبکی یک پارچه و اثبات، اسم‌ های مضمون‌ ‌دار بدهید. (از جمله، ورود-برگه-اساسی)

لایه ‌ها را به شکلی مطلوب تیم­‌ بندی فرمایید.

در صورتیکه با فتوشاپ عمل می­نمائید، از اسمارت آبجکت به کار گیری فرمایید. به دلیل آنکه آن‌ ها مقیاس نیکی دارا هستند و بسط­‌دهندگان برای این فعالیت دلداده شما شود.

مجموعه‌ها و لایه‌ها را رنگ­بندی نمائید تا حالات کلیکی، حالات شناور و دیگر موادسازنده تعاملی را متمایز و مشخص و معلوم نمایید.

مرحله 2: به اشتراک­‌ گذاری هدف ها کلیدی استفاده کننده

به اشتراک‌ گذاری هدف ها نرم افزار ­‌تان با گسترش ‌­دهندگان، به آن­ها این قابلیت و امکان را می­دهد تا خویش را مکان استفاده کننده قرار داده و صفحه های را به منطق نر م‌افزاری تبدیل نمایند. هدف ها را یادداشت کرده و آن ‌ها را تحت عنوان مرجع با توسعه و گسترش‌­دهندگان به اشتراک بگذارید تا در هنگام رمز گذاری به آن اعتنا نمایند.

مرحله 3: به اشتراک ‌­گذاری مثال نخستین با توسعه و گسترش ‌­دهنده

مثال اول شما به توسعه و گسترش ­‌دهندگان تصویری پر‌نور از آنچه که قرار میباشد بسازند می­دهد تا در هنگام ایجاد به آن اعتنا نمایند.

با وجود مثال نخستین، گسترش­‌ دهندگان میتوانند به راحتی جریان داده ها و مشخصه‌ های درونی اپ شمارا فهم نمایند. چنانچه هر سیرتکامل سردرگمی به وجود بیاید، آن ‌ها مدام می ‌توانند به مثال نخستین مراجعه نمایند تا ارزیابی نمایند که جریان صفحه های اکران بایستی چه‌طور باشد، چه خصوصیت‌ هایی را می بایست مشتمل بر خواهد شد، برنامه کودکان ‌­ها، طرز انتقال صفحه های و کلیه چیز مربوط به هر شیت اکران می بایست چه شکلی داشته باشد.

مرحله 4: به اشتراک­‌ گذاری ویژگی ها پباده سازی

داشتن علم اول در رابطه HTML و CSS به شما امداد می ‌نماید ساختار پباده سازی اپ خویش را به شکلی ساخت فرمائید که عمل توسعه و گسترش ­‌دهندگان را برای کد گذاری سهل و آسان سازد (یا این که دست‌کم دردسر معدود­تری داشته باشد).

همینطور می ‌توانید از راهنمای مدل یا این که سیستم پباده سازی که تا قبل از این تحت عنوان ابزار ساخته‌­ اید برای به اشتراک گذاشتن موادسازنده مهم پباده سازی مثل ترازو شفافیت، رنگ ‌ها، فونت­ها، طول و پهنا، محوربندی، مسافت و غیره به کارگیری نمایید.

به این ترتیب، هرچند طراحان و گسترش­‌ دهندگان روی جنبه‌ های مختلفی از یک اپ گوشی، عمل متفاوتی انجام می­دهند، ولی غرض فعالیت آن ‌ها یکسان میباشد. درنتیجه برای ارائه یک متاع کیفیت بالا، وجود ارتباطی آهسته و سلامت میان طراحان و توسعه و گسترش­‌ دهندگان، اهمیت بخش اعظمی داراست.


برچسب ها: طراحی اپلیکیشن ,
[ بازدید : 77 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مقالات طراحی اپ موبایل است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]